1. MI AZ AZONNALI FIZETÉSI RENDSZER (AFR)?
Az AFR egy új - 2020. március 2-tól elérhető - bankközi elszámolási rendszer, amely azonnali fizetési szolgáltatást biztosít a banki ügyfelek számára. Az ügyfeleknek lehetőségük van pénzt átutalni az év minden napján napi 24 órában, 2023. szeptember 1-től legfeljebb 20 millió forintig (ezt megelőző időszakban 10 millió forintig), amely legfeljebb 5 másodperc alatt jóváírásra kerül és azonnal felhasználhatóvá válik a kedvezményezett bankszámláján. Lehetőség van arra is, hogy a kedvezményezett számára úgynevezett másodlagos számlaazonosító – például mobiltelefonszám vagy e-mail cím - megadásával indítsunk fizetéseket.
2. AZONNALI ÁTUTALÁS
AZONNALI átutalásként teljesül a belföldi eseti átutalási megbízás, HA azt
Ezen átutalási megbízások esetén a megbízás összege 5 másodpercen belül jóváírásra kerül a kedvezményezett bankszámláján, és ott azonnal felhasználhatóvá válik. Ilyen típusú átutalási megbízás az év minden napján (tehát hétvégén és munkaszüneti napokon is), 0-24 óráig indítható, és a jóváírás az év minden napján éjjel-nappal történik a fentiek szerint - 5 másodpercen belül.
Az utalás teljesítéséről minden esetben haladéktalanul pozitív vagy negatív visszajelzést küld a Bank a kezdeményező részére a megbízás megadásának helyén (NetBankon vagy MobilBankon keresztül). Az átutalás sikeres rögzítéséről a Bank az átutalás megadására szolgáló felületen tájékoztatja az ügyfelet. Ha valamilyen okból az azonnali átutalás nem teljesül, és elutasító válasz jön a kedvezményezett bankjától, akkor erről a Bank Netbank üzenetben értesíti ügyfeleit.
Mely átutalási megbízás NEM AZONNALI átutalásként, azaz nem a fenti szabályok szerint teljesül?
Ezek a tranzakciók a 2020. március 2. előtti feltételek szerint teljesülnek továbbra is. Részletesebben ld. Pénzforgalmi Üzletszabályzat Napközbeni elszámolás rendszerére vonatkozó rendelkezései.
Eltér-e az azonnali átutalások díjazása a normál átutalásokétól?
Nem, az azonnali átutalások ugyanolyan díjazás mellett vehetők igénybe, mint a nem azonnalinak minősülő, „normál” átutalások.
Azonnali átutalás visszahívása
Visszahívás kérés üzenet indítása a korábbi, már kiegyenlített azonnali átutalás tranzakciók tekintetében lehetséges
3. MIT JELENT A MÁSODLAGOS SZÁMLAAZONOSÍTÓ?
Az átutalás történhet a kedvezményezett bankszámlaszámának ismerete nélkül is, amennyiben a bankszámla tulajdonosa (illetve az általa erre felhatalmazott személy) regisztrálja másodlagos számlaazonosítóját, amely ugyanúgy a bankszámla egyedi azonosítására szolgál, mint a bankszámlaszám.
Másodlagos számlaazonosító lehet:
Egy bankszámlaszámhoz több másodlagos számlaazonosító is rögzíthető, azonban egy másodlagos számlaazonosító csak egy bankszámlaszámhoz adható meg. A másodlagos számlaazonosító módosítható és törölhető, érvényességét évente meg kell erősíteni a Bank felé, melynek esedékességéről a Bank értesítést küld.
A MagNet Banknál másodlagos számlaazonosító hozzárendelésére, annak módosítására, vagy törlésére vonatkozó megbízás minden banki napon a bankfiók nyitvatartási ideje alatt a bankfiókban személyesen nyújtható be. Másodlagos számlaazonosítóra vonatkozó megbízást, az adott bankszámla felett rendelkezésre jogosult személy adhat meg, kivéve, ha a Számlatulajdonos másképpen nem rendelkezik.
4. MIT JELENT A FIZETÉSI KÉRELEM?
Az azonnali fizetési műveletek indításához kapcsolódóan fizetési kérelem típusú üzenetek küldhetők és fogadhatók. Ennek lényege, hogy a kedvezményezett a fizető félnél azonnali átutalást kezdeményezhet a művelet teljesítéséhez szükséges információk megküldésével (pl. összeg, fizető fél bankszámlaszámát azonosító adatok, érvényességi határidő). A fizetési kérelem a benyújtását követően maximum két hónapig érvényes. Jellemző felhasználási területe a közüzemi számlák kifizetése, vagy a sárga csekkek kiváltása.
Tájékoztatjuk Tisztelt ügyfeleinket, hogy a MagNet Banknál jelenleg még nem elérhető a fizetési kérelem szolgáltatás.